دوازده نکته برای جذب فرد در هنگام گفت و گو

دوازده نکته برای جذب فرد در هنگام گفت و گو

دوازده نکته برای جذب فرد در هنگام گفت و گو

1- مستقیماً به فرد متکلم نگاه کنید

وقتی با فرد مشغول صحبت هستید، ارتباط بصری مستقیم با او ایجاد کنید. این بارزترین و اصلی­ترین روشی است برای اینکه او بداند در حال گوش دادن به حرف­هایش هستید. هر چه بتوانید ارتباط بصری بهتری برقرار کنید، بیشتر به نظر می­رسد که درگیر موضوع گفت و گو شده­اید و فعالانه گوش می­دهید. اگر مدام یا برای مدت طولانی به جایی دیگر نگاه کنید، به طور حتم باعث خواهد شد که فرد از خود واکنش منفی بروز دهد و پیش خود فکر کند:«من فرد کسل کننده­ای هستم. او تمایلی به شنیدن حرف­هایم ندارد.» یا « او علاقه­ای به من و حرف­هایم ندارد.»

ارتباط بصری ضعیف، هیچ فکر و ذهنیت مثبتی را در هیچ کس ایجاد نخواهد کرد. اگر می­خواهید فرد شما را فردی خوش برخورد و دوست داشتنی بداند، باید هنگام گوش دادن به حرف­های فرد، به خوبی با او ارتباط بصری برقرار کنید. برای این منظور باید با تمرین، تمرکز داشتن بر گفت و گو را یاد بگیرید و استفاده از ارتباط بصری مستقیم را به هنگام گوش دادن، بسط و گسترش دهید. وقتی در هنگام ملاقات با فرد در حال صحبت هستید، مستقیم به چشم­های او نگاه کنید و نه به پیشانی، بینی یا گوش­هایش، فقط به او و حرف­هایش توجه و تمرکز داشته باشید. این امر باعث جذب فرد شده و در او شوق بیشتر برای گفت و گو و ارائه هرچه بیشتر اطلاعات ایجاد می کند.

2- از تصدیق کننده­های کلامی استفاده کنید

در هنگام گفت و گو استفاده از دلگرم کننده­های صوتی برای دلگرم کردن فرد به ادامه صحبت و برقراری یک ارتباط کلامی خوب لازم است. اما اگر آنها را با دلگرم کنندههای کلامی درآمیزید، تأثیری دو چندان برجای خواهید گذاشت. ارتباط بصری، حرکت دادن سریع و دقیق چشم­ها، برگرداندن بدن به طرف او و تکان دادن سر به علامت تأیید، تأثیر بسیار زیادی بر فرد خواهد داشت. اما وقتی قدرت اصوات و کلام مؤثر را نیز به آنها اضافه کنید. تبدیل به یک هم صحبت خوش بیان و کاملاً دوست داشتنی می­شوید.

اولین نوع دلگرم کننده­های کلامی شامل واژه­ها و عباراتی بی­طرفانه است. به این دلیل آنها را بی­طرفانه می­گویند که لزوماً به این معنا نیستند که شما با آنچه طرف مقابل می­گوید، موافق هستید. واژه­ها و عباراتی  همچون « می­فهمم»، «متوجه­ام»، «واقعاً»، « عجب»، « بسیار خوب» یا « پس این طور» به فرد اطمینان می­دهد که شما به حرف­هایش گوش می­دهید و حواستان جای دیگر نیست. اما در عین حال موضع بی­طرفی را برگزیده­اید و از واژه­ها و عبارات بی­طرفانه، به عنوان دلگرم کننده­های مؤدبانه طی صحبت استفاده می­کنید. اما وقتی می­خواهید موافقت خود را با آنچه فرد بیان می­کند نشان دهید، از واژه­ها و عباراتی همچون:«بله، حق با شماست» یا «با شما کاملاً موافقم» یا « شما درست به هدف زدید» استفاده کنید. با گفتن چنین جملاتی، شما حرف­های فرد را تأیید می­کنید. اما قبل از استفاده از این واژه­ها باید مطمئن باشید که با آنچه فرد می­گوید، موافق هستید. به هنگام اظهار نظر درباره صحبت­های فرد، چه زمانی که از واژه­های بی­طرفانه استفاده می­کنید یا موافقت خود را نشان می­دهید، باید لحن صدای شما نیز این معنا را تأیید کند. آیا تا به حال اتفاق افتاده چیزی گفته باشید که باعث عصبانی شدن طرف مقابل شود- او برداشت نامناسبی از حرفتان کرده باشد- و شما برای توجیه کردن او و بی­گناه نشان دادن خود، گفته باشید:« منظور من این نبود. می­خواستم بگویم..»  معمولاً در این طور مواقع، طرف مقابل به شما می­گوید:« منظور شما این نبود، لحن کلام شما جور دیگری بود و باعث شد من برداشت دیگری داشته باشم». دقت کنید که لحن کلام حتی اگر با یک «آره» گفتن باشد می­تواند معناهای مختلفی را به شنونده، منتقل نماید.

3- شمرده صحبت کنید

پیش از صحبت کردن، چند ثانیه فکر کنید؛ کلمات را نادرست و ناقص تلفظ نکنید؛ با عجله و شتاب سخن نگویید، واژه­ها را تندتند ادا نکنید. بلکه به طور شمرده و واضح حرف­های خود را بر زبان آورید. متأسفانه بسیاری از افراد، به دلیل داشتن هیجان یا اضطراب زیاد یا اینکه تصور می­کنند باید زود حرفشان را بزنند، خیلی تند و سریع صحبت می­کنند. به نحوی که به شنونده فرصت کافی برای درک آنچه می­گویند، نمی­دهند. از طرف دیگر هیجانی که در کلام آنها هست، مخل تمرکز شنونده شده و مخاطب آنها نمی­تواند با آرامش به کلامشان گوش بسپارد. سریع و تند صحبت کردن  شما ممکن است فرد را عصبی و خسته نماید و او نسبت به آنچه شما می­گویید بی حوصله و دلسرد شود. باید با تمرین و دقت در هنگام صحبت کردن یاد بگیرید تا کلام­تان را شمرده و با لحنی دل نشین ادا کنید و ضمن صحبت به این امرکه فرد بر گفت و گو تمرکز و توجه دارد دقت کنید.

 عیب دیگر تند تند حرف زدن این است. کسانی که تند تند و بدون وقفه و تنفس لازم حرف می­زنند بدون اینکه خودشان متوجه باشند تن صدایشان نیز افزایش می­یابد که این مسأله (بلند بلند حرف زدن) صدای شما را برای شنونده آزار دهنده می­کند.

اگر شما جزو کسانی هستید که عادت به تند حرف زدن دارند و هرچند در ابتدای گفت و گو سعی دارید شمرده حرف بزنید، ولی ناخودآگاه سرعت و تن صدایتان افزایش می­یابد، برای اینکه بتوانید براین مشکل فائق آیید باید دو راه زیر را به کار بندید:

1- ضمن تمرین برای شمرده صحبت کردن صدای خود را ضبط کنید و با گوش دادن به آن سعی کنید بفهمید چه عواملی باعث سرعت کلامتان می­شود. هیجان، از دست دادن تمرکز در هنگام حرف زدن، استرس و.. و با تمرین برای برطرف نمودن مشکل خود و تسلط بر کلام تان اقدام کنید.

2- در هنگام صحبت کردن وقتی متوجه شدید که سرعت کلامتان زیاد شده است با یک سکوت کوتاه و تنفس عمیق، از سرعت کلام خود کاسته و سعی کنید شمرده و واضح حرف بزنید.  

4- موقع صحبت برای جلب توجه سکوت کنید

چند لحظه سکوت کردن در موقع صحبت باعث می­شود که تأثیر و قدرت کلام شما افزایش یابد، شما با مکث کوتاهی که انجام می­دهید به فرد زمان و فرصت می­دهید تا درباره موضوعی که صحبت می­کنید، فکر کند و از این طریق تسلط و احاطه خود را برموضوع حفظ نماید. همچنین به او این فرصت را می­دهید تا آنچه را شما گفته­اید به خوبی درک و هضم کند. شما می­توانید صرفاً با یک یا دو ثانیه مکث و سکوت در طی صحبت، در انتقال بهتر مفهوم مطالب خود و تأثیرگذاری بیشتر آن بر فرد به او کمک کنید و از این طریق تبدیل به گوینده­ای بهتر و مؤثرتر شوید.

5- فرد را به صحبت ترغیب کنید

در هنگام ملاقات با فرد فقط خودتان پشت سرهم حرف نزنید بلکه با طرح سؤالات مناسب به فرد فرصت دهید تا صحبت کند و هنگامی که او شروع به صحبت کرد، شما به دقت و به صورت فعال به حرف­هایش گوش بسپارید. دقت کنید که سؤالات شما باید در جهت اهداف کارتان باشد و فرد هم صحبت خود را باید در همین جهت ادامه دهد. هرگاه احساس کردید او وارد حوزه­های فردی و بی­ربط یا بی­اهمیت شده است با یک سؤال مناسب درباره اهداف مورد نظرتان او را در مسیر هدف خود هدایت کنید. همان طور که لازم است شما خوب حرف زدن را یاد بگیرید باید خوب سؤال پرسیدن را هم بلد باشید. چرا که در کار اطلاعاتی این مسأله خیلی به دردتان می­خورد. سعی کنید سؤولاتی از فرد بپرسید که علاوه براینکه دقیقاً تأمین کننده اهداف شما هستند به شکلی سؤال را بپرسید که فرد به طور کامل آنچه را که می­خواهید بدانید، پاسخ دهد.

6- ساده، واضح و بی پرده صحبت کنید

در هنگام صحبت با فرد از کلمات متداول و ساده استفاده کنید. هیچ چیز بیشتر از به کار بردن کلمات غیر رایج و زبان رسمی یا کتابی، مانع ایجاد رابطه­ای خوب و صمیمی نمی­شود. وقتی سعی می­کنید با استفاده از کلمات و جملات ثقیل و غیر متداول برتری خود را از لحاظ اطلاعات و سواد و معلومات به فرد نشان دهید به همان اندازه بر سر راه ایجاد ارتباط دوستانه و صمیمی با فرد مانع ایجاد کرده­اید. شما با این کار احیاناً او را نیز به طور ناخودآگاه به مقابله دعوت می­کنید. بنابراین برای اینکه بتوانید با فرد ارتباطی صمیمانه و مؤثر داشته باشید بهترین راه این است که همان طور که او حرف می­زند، شما هم حرف بزنید. به قول معروف ساده و بی­پرده و خودمانی، این روش علاوه بر اینکه ارتباط با فرد را راحت­تر می­کند او با آرامش و طیب خاطر بیشتری آنچه را که نیاز است و شما از او می­خواهید، در اختیارتان قرار می­دهد.

7- صبور و با حوصله باشید

8-شنونده ای فعال باشید

9- هنگام صحبت از مثال و داستان کوتاه استفاده کنید

10- با فرد همدردی کنید

11- لبخند بر لب داشته باشید

12- اعتماد فرد را جلب کنید


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها: گفت و گو ارتباط جذب نکته
[ یک شنبه 18 مرداد 1394 ] [ 9:52 ] [ عباسعلی مدبر ]
[ ]